• Català
  • Castellano
  • English

L'inventari del patrimoni documental d'imatges de Formentera constitueix el document base per a la organització de l'Arxiu d'Imatge i So de l'illa

arxiuimatge webLa consellera de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular de Formentera, Sònia Cardona, ha presentat avui en roda de premsa l'inventari del patrimoni documental d'imatges de Formentera, que constitueix el document base per a la organització de l'Arxiu d'Imatge i So de l'illa. Ha comptat amb l'assistència del tècnic de Patrimoni de la institució, Jaume Escandell, la bibliotecària arxivera, Margalida Serra i amb Andrea Corachán, cap de projecte.

L'inventari presentat avui suposa una passa més cap a la dotació de contingut del futur Arxiu d'Imatge i So de Formentera. Recordem que l'Arxiu d'Imatge i So inicia la seva trajectòria el dia 1 de juny de 2010 amb l'aprovació del seu reglament. El reglament definitiu estableix el marc legal de funcionament, que marca l'elaboració d'un pla director, un pla anual d'activitats i una política d'adquisisió de material.

Aquest inventari esdevé un document de feina intern amb l'objectiu de localitzar i catalogar fons i imatges que puguin ser d'interés per Formentera, ja sigui a altres arxius com a fons particulars. Ha de permetre conceptualitzar i acotar el camp de treball del Consell Insular. De fet, gràcies a aquest inventari ja es disposa d'un patró per a l'entrada imminent de material.

El procés de treball que s’ha dut a terme en els darrers dos anys ha passat per diferents fases. La primera fase va consistir en l’entrevista a una trentena de persones amb un coneixement específic de l’àmbit de treball (fotògrafs, realitzadors, galeristes, tècnics, investigadors, documentalistes, entre d'altres). L’enregistrament sonor i la bibliografia que s’ha confeccionat amb aquesta primera fase, té un valor de consulta en sí mateix.

La segona fase esdevé el llistat resultant de documents, fons, col·leccions i arxius visuals vinculats al patrimoni, que arriben a les 200 unitats documentals, de les quals s’indica el nom propi, la dècada de referència i una tipologia tecnològica, a més de classificar-los en un gènere visual. L’altre nivell d’inventariat és el més específic i un compendi de més d’una vintena de fitxes que s'han anomenat Guia de documents, fons, col.leccions i arxius visuals des de l’inici de la fotografia fins a l’eclosió del vídeo digital.

La guia aborda de forma més detallada l’inventariat del patrimoni documental, amb la descripció i valoració de diverses unitats documentals d’imatge, fotogràfiques, cinematogràfiques i videogràfiques que cobreixen des de finals del segle XIX fins a l’actualitat i que representen Formentera i/o la seva gent. Algunes d’elles ubicades a l’illa però també a Eivissa, la Península i a altres llocs d’Europa com Gènova, Amsterdam o Múnic.

Aquestes imatges esdevenen una mostra de gèneres visuals diferents: des del retrat d’estudi, passant per la fotografia artística, la fotografia d’investigació, publicitària, institucional, natura morta fins al film d’assaig o de gènere o l’àudiovisual televisiu.

Alguns d’aquests exemples han estat sel·leccionats per ser pioners del gènere (és el cas de la imatge del paisatge de les Salines, que representa el gènere “natura morta” i data del 1912, sota l'autoria de Jeroni Castelló i que forma part de l’Arxiu del Centre Excursionista de Catalunya).

D’altres han estat sel·leccionades per ser representatives d’una època; és el cas del fons de la fotògrafa Helga Sitll, fotògrafa de guies tan famoses com la Dumon del 1978. Les fotografies de Sittl il·lustren la dècada dels 70 amb un tipus de fotografia que s’ha anomenat “posada en escena”, una tipologia que acull aquelles imatges realitzades per a simbolitzar l’illa i entre les que podem incloure el Fons d'Anna Lenz com a fotografia representativa d’una visió contemporània de l’arquitectura que data de principis d’aquest segle.

Les categories establertes a l'hora d’abordar les imatges que conformaran l’arxiu d’imatge i so de l'illa son: gènere, autor, datació i tipologia tecnològica. És a dir el tema i els motius representats, el llenguatge visual dels que participen, el tipus d’autoria, la funció i el circuit de distribució per el qual han estat creades i el context històric i tecnològic en el que s’han generat. La intenció és desplegar una història visual plural, en la que quedin palesos alguns dels canvis rellevants que ha sofert Formentera a partir d’exemples paradigmàtics.

Per això, intenta crear estructures d’ordenació i valoració hàbils, assentades en disciplines d’estudi de la imatge; essencialment la descripció tècnica i documental, la classificació genèrica i l’estudi crític de la imatge que remeti a una descripció rigorosa i contemporània de la trajectòria històrica i cultural de Formentera.

L'inventari va ser encarregat a l'empresa Costa 24 per un cost de 17 mil euros.

Arxiu d’Imatge i So
Amb l'Arxiu d'Imatge i So s'inicia la tasca de recopilació i ordenació de documents relatius a la història visual i sonora de la nostra illa. La seva finalitat és l'ordenació del material existent i el disseny d'un ambiciós pla director de gestió i política d'adquisicions.

Les seccions que l’integren són fotografia i postals, filmoteca general, cartells i elements publicitaris, documents sonors, produccions i edicions de l'AISE i Biblioteca d'especialitat. Així mateix, l'arxiu inclourà a la seva programació la realització d’activitats culturals, didàctiques, científiques i de difusió en general, per a donar a conèixer el material custodiat a la ciutadania.