• Català
  • Castellano
  • English

El Govern Balear s’ha compromès a presentar una proposta per Formentera sobre transport marítim abans de finals d’any

mesa_transportLa reunió ordinària de la Mesa de Transport Marítim de les Illes Balears s’ha celebrat avui a Palma de Mallorca, amb l’assistència de la consellera de Turisme i Mobilitat de Formentera, Alejandra Ferrer, representants de les companyies navilieres i el conseller de Turisme i Esports del Govern Balear, Carlos Delgado, acompanyat del director general de Transport marítim, Ports i Aeroports, Antonio Deudero, entre d’altres. 

En primer lloc, s’ha tractat el tema de les festes il·legals a embarcacions d’esbarjo, així com de les excursions que es duen a terme durant tot l’estiu entre les Pitiüses. Aquestes activitats han estat denunciades tant pel Consell d’Eivissa com pel Consell de Formentera, i des del Govern Balear s’han realitzat vàries inspeccions que han pogut constatar el volum d’embarcacions que incideixen en pràctiques il·legals, sense comptar amb les autoritzacions pertinents.

El Govern autonòmic s’ha compromès a convocar una reunió de manera imminent amb els sectors implicats, així com elaborar un reglament específic que reguli aquesta tipologia d’activitats que es produeixen majoritàriament en zones protegides, amb un alt risc, tant per turistes com per altres embarcacions.

Pel que fa a la millora de les bonificacions de residència, la consellera de Turisme de Formentera s’ha compromès a elaborar una proposta de millora que es debatrà a la propera reunió amb el Ministeri de Foment, a Madrid. Ferrer ha explicat que la seva proposta anirà en la línia de sempre, exigint la inclusió de Formentera en el Reial decret 1516/2007 de novembre, que estableix l’interès públic i garanteix la continuïtat, regularitat i freqüència indispensable, a més d’assegurar així les comunicacions dels territoris espanyols no peninsulars amb la península.  

L’aprovació d’aquest decret va deixar fora a Formentera, sent aquesta l’illa que més necessita de la connexió marítima directa amb la península, ja que és la seva única via de comunicació possible. Així mateix, es demanarà que sigui el Ministeri de Foment el què assumeixi el 100% dels costos de les bonificacions, i no un 25% com assumeix actualment. És una responsabilitat del Govern Central treballar per la igualtat de condicions de tota la ciutadania del territori espanyol.

Així mateix, les companyies navilieres que operen entre les illes i la península, han tractat el deute que el Govern Balear manté amb totes elles, que ascendeix fins a 15 milions d’euros. Aquest fet pot suposar un greu perjudici pel que fa a les connexions marítimes, ja que tal com ho han definit els seus responsables “és una situació insostenible” i no se sap en quines condicions es podrà continuar oferint aquest servei en finalitzar la temporada turística.

En aquest respecte, Carlos Delgado ha informat que a partir d’octubre es tornaran a reiniciar els pagaments relatius a les bonificacions de residents, que són avançades per les companyies navilieres. Així mateix, ha donat la seua paraula d’elaborar un pla de pagaments ajustat a les seves necessitats.

Per finalitzar, s’ha tractat el tema  de la modificació de la Llei 11/2010 d’Ordenació del Transport Marítim de les Illes Balears, en la qual es qualifica la línia Eivissa - Formentera d’interès estratègic, i de la que queda pendent l’aprovació del Decret pel qual es desenvolupa el règim especial de prestació del transport marítim entre les Illes Balears. En aquest respecte, el Govern Balear s’ha compromès a presentar una proposta adequada a Formentera abans de finals d’any.

Recordem que en el cas de Formentera, la major part de l’any no compta amb connexions regulars amb la península, excepte puntualment en els mesos de temporada alta. Es va demanar al Govern Balear que fes les gestiones necessàries per a la formalització d’un contracte de caràcter especial de navegació per cobrir aquesta línia, així com  garantir 2 freqüències setmanals en els 2 sentits.

Aquesta manca de connexió directa, crea un greu perjudici econòmic que impedeix competir en igualtat de condicions que la resta de les Illes Balears i del territori peninsular, a causa sobretot per la doble i, a vegades, triple insularitat, la qual cosa repercuteix en un augment de costos.

Referent a això,  Delgado ha donat compte a la Mesa de Transport sobre el procés d’adjudicació del contracte per la línia marítima entre les illes i la península, que ha quedat desert donada la dificultat d’assolir tots els requisits establerts per a la prestació del servei, i a causa de la baixada de la demanda i de la subvenció econòmica.  Tots els responsables han coincidit en què es tornaran a reunir per tal de flexibilitzar les condicions de prestació.

Des de l’àrea de Mobilitat de Formentera es vol reiterar una vegada més a la Direcció General de Ports i Aeroports de la importància d’aquesta aprovació per Formentera, així com per al Govern Balear en termes econòmics, sobretot si tenim en compte que les bonificacions que paga per als residents a Formentera, estan calculades sobre tarifes que després de la realització de diversos estudis i informes han corroborat que són superiors a les correctes.