• Català
  • Castellano
  • English

Posada en funcionament de la 1a rampa varador d’ús públic i gratuït a l’illa de Formentera

rampa_varador_webL’àrea de Medi Ambient i Noves Tecnologies del Consell Insular de Formentera ha procedit avui a posar en funcionament la primera rampa varador pública de l’illa de Formentera la qual forma part d’un conjunt de tres, que permetrà a totes aquelles persones que tenen petites embarcacions tradicionals poder llançar-les a la mar amb seguretat i des de diferents punts de l’illa.

Des del Consell de Formentera es valora de forma molt positiva la creació d’aquest tipus d’instal·lació, donada la inexistència d’espais públics i gratuïts a l’illa per botar i retirar de la mar petites embarcacions. El projecte de construcció de tres rampes varador per part de l’administració local es va iniciar al 2008 amb l’encomana de la redacció de tres projectes que contemplessin tres ubicacions diferents amb la intenció de procurar la màxima funcionalitat i comoditat dels usuaris al voltant de l’illa.

El pressupost de cadascuna de les rampes és de 52.000€ (+IVA), i la seva principal funció és facilitar l’entrada i la retirada de les petites embarcacions a la mar mitjançant vehicles amb remolc. Per altra banda, i amb la finalitat de facilitar la maniobra s’ha construït un petit mollet de fusta, annex a la rampa amb unes mesures de  8 x 1,25m, de forma que permetrà amarrar les embarcacions mentre es procedeix a la retirada i estacionament del vehicle amb remolc.

Cada rampa es conforma de mòduls desmuntables i té unes dimensions de 12 metres de longitud per 4 metres d’amplada construïdes amb fusta de pi tractat, ja que part de la instal·lació es troba submergida i estan pensades per a resistir el pes d’embarcacions de fins a 3.500 kg (PMA). Així mateix els pilars que reben el primer impacte de la mar són d’acer inoxidable.

En el cas de la de s’Estany des Peix, que avui posam al servei dels navegants, es dóna la particularitat que tot i que el projecte inicial plantejava la seva ubicació a les aigües interiors de l’estany, tant la legislació d’aplicació ambiental com la fragilitat dels hàbitats marins de la llacuna feien obligatòria la seva reubicació cap a la zona de mar obert.

Per tal de facilitar la maniobrabilitat i seguretat de les embarcacions i usuaris que en facin ús, s’ha dut a terme un abalisament tant de la boca d’entrada i sortida de s’estany com del canal d’entrada i sortida de la pròpia rampa.

El Consell ha invertit 11.000 euros per a la instal·lació d’aquestes balises que, a banda d’haver-se instal·lat amb l’ancoratge ecològic conegut com a “manta ray”, disposen de dispositius lumínics que es carreguen de forma autònoma a través d’energia solar.
D’aquesta manera es faciliten molt les maniobres de navegació en aquest indret, que en horari nocturn o també quan la mar va baixa, representa una dificultat afegida per als usuaris.

S’ha de destacar també que tant la rampa que avui posam en funcionament com la de Migjorn, que és la segona que està prevista que es posi en servei a principi de la temporada turística, estan especialment dissenyades per embarcacions d’eslora de fins a 6 metres de longitud, i amb una mitjana de calat d’entre 60 i 80 cm, tot i que també variarà en funció de les condicions climatològiques.

Aquestes dimensions són les que predominen més entre les embarcacions d’ús recreatiu que existeixen a l’illa, i com es pot veure en aquest cas, existeix una cartelleria que indica les principals recomanacions d’ús de les rampes per als usuaris, així com les zones indicades d’estacionament en tres idiomes diferents.

Les rampes varador i els sistemes de abalisament compten amb la pertinent autorització de la Demarcació de Costes, i el seu manteniment serà a càrrec del Consell Insular de Formentera.

En el cas que ens ocupa, hem de destacar que la necessitat de construir-ne una dins l’àmbit de la boca de s’estany és un aspecte estratègic de cara a la descongestió d’embarcacions que sobretot a l’estiu desborda la capacitat de càrrega d’aquest indret.