• Català
  • Castellano
  • English

Formentera inicia la redacció del Pla Territorial d’Emergències

reunioemergencies_webAquesta setmana s’han iniciat les primeres reunions de treball per part del Consell Insular de Formentera i l’equip redactor del futur Pla Territorial d’Emergències de Formentera, amb els diferents col·lectius i sectors implicats en l’elaboració del mateix. En el transcurs d’aquestes reunions s’ha donat a conèixer la normativa d’aplicació pel que fa a la implantació del PLATERFOR, a més dels continguts i objectius del mateix.

En aquest cas la redacció del Pla Territorial d’Emergències es farà per part de Fundación Fuego, que compta amb una dilatada experiència en la implantació d’aquest tipus de protocols d’actuació.

El PLATERFOR té com a objectiu primordial identificar i avaluar els riscos potencials existents a l’illa de Formentera, així com elaborar un catàleg de mitjans materials i humans i establir els protocols d’actuació davant cada tipus de contingència, coordinant tots els grups de treball que hagin d’intervenir en cada moment.

Així mateix, altres dels objectius són promoure la informació i conscienciació de la població sobre els riscs i les mesures de prevenció i protecció a adoptar, a més de disposar de la integració de plans especials i autoprotecció elaborats pel municipi i assegurar la integració del pla en els plans d’àmbit superior.

L’aprovació d’aquest document passa per la homologació per part de la Comissió Balear d’Emergències, que haurà de validar-lo abans de la seva aprovació definitiva per part del Ple del Consell Insular de Formentera.

Una de les feines primordials que s’iniciaran un cop s’hagi procedit a l’aprovació definitiva del PLATERFOR, serà la de dur a terme un calendari d’accions anuals de caràcter preventiu arreu de l’illa i que es prioritzarà en base a les decisions que es prenguin dins l’àmbit de la Comissió Insular de Protecció Civil. Aquesta comissió estarà formada per tots els cossos de seguretat de l’illa, així com diferents grups d’intervenció a nivell sanitari, infraestructures, i altres, a més de la figura del coordinador/a del Pla i la figura de la direcció del mateix que recaurà sobre el President del Consell.

Per altra banda, el Pla haurà de contribuir a la promoció i divulgació de la realització dels Plans d’Autoprotecció dins els sector hoteler, activitats industrials i en general en tots aquells àmbits en que la llei ho preveu.

Val a dir que en el transcurs d’aquestes reunions, s’ha de destacar la importància de la tasca de l’agrupació insular de Protecció Civil, que està posant els seus mitjans i el seu coneixement del territori a l’abast de l’equip redactor per garantir una millor recollida d’informació.

Així mateix, Fundación Fuego s’ha compromès a enllestir el primer esborrany per l’inici de la temporada turística, i des del Consell de Formentera es facilitarà i proveirà tota la informació necessària per aconseguir un perfil de risc de màxima veracitat a l’illa.

La consellera de Medi Ambient, Indústria i Energia del Consell de Formentera, Sílvia Tur, valora molt positivament la predisposició de tots els col·lectius que han participat a les reunions, i lamenta que tot hi haver estat convocats formalment, cap dels representants del Govern Balear hagin assistit a les mateixes. Concretament, s’ha convocat a IBANAT, Agents de Medi Ambient i representants del Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera, però en cap dels casos el Govern ha enviat una representació al Consell.

Recordem que el passat 28 d’abril es va aprovar en sessió plenària el Reglament intern del Servei d’Extinció d’Incendis i Salvament (SEIS) amb l’objectiu de procurar una millora en la coordinació i realització de les tasques pròpies del SEIS per tal de donar una resposta eficaç i efectiva davant les possibles emergències. 

El Consell de Formentera ha treballat des de la posada en marxa de la institució insular per a dotar aquest sector dels mitjans materials necessaris, així com per adequar les  instal·lacions existents i garantir les eines necessàries en casos d’emergència. Aquesta primera presa de contacte permetrà treballar en l’aprovació definitiva del Pla d’Emergències de Formentera, PLATEFOR i comptar amb les eines necessàries per actuar en casos d’emergència.