• Català
  • Castellano
  • English

El Consell de Formentera no considera adequada la possibilitat contemplada a la Llei de Mines d’autoritzar noves pedreres a les Àrees d’especial protecció

neteja5El Consell Insular de Formentera ha presentat al·legacions a l’avantprojecte de l’Ordenació Minera de les Illes Balears per tal que el Govern Balear les prengui en consideració en el procés d’aprovació definitiva de la esmentada Llei de mines. L’equip de govern del Consell de Formentera considera que la institució insular té la responsabilitat i la capacitat legal d’ordenar el seu territori, tal com estableix l’Estatut d’Autonomia i en cap cas permetrà que altres administracions vulguin apropiar-se de les seves competències.

L’esborrany presentat per la CAIB obvia que les competències d’ordenació territorial estan transferides als Consells Insulars. La Llei proposada per a la seva aprovació, persegueix regular l’activitat de les pedreres a tots els municipis de les Illes Balears sense comptar d’una manera efectiva amb l’aprovació dels consells insulars i/o ajuntaments, de fet així ho diu a l’article 26 quan estableix que per a qualsevol autorització d’explotació minera haurà d’emetrer-se informe per part de l’administració municipal, però que, en cas d’informe desfavorable, el Consell de Govern de la CAIB, pot imposar que s’autoritzi.

Des de l’òptica d’aquest Consell Insular, la regulació proposada en aquest avantprojecte desconeix el repartiment competencial entre l’estat i les comunitats autònomes. Aquest Consell Insular ostenta la competència per redactar, aprovar i modificar el Pla Insular de Pedreres des de juliol de 2007. Per aquest motiu, i en defecte d’un PDS de pedreres a l’illa de Formentera, aquesta activitat es regula per les determinacions del Pla director sectorial (PDS) de Pedreres, aprovat pel Decret 61/1999, de 28 de maig, i, en el seu desenvolupament, per l’instrument d’ordenació territorial i urbanístic de l’illa: les Normes Subsidiàries de planejament (Normes subsidiàries), definitivament aprovades el 30 de setembre de 2010 i que no contemplen cap àmbit del sòl rústic qualificat com d’ús extractiu exclusiu, per la qual cosa, la realització d’activitats extractives no resulta admesa a l’illa de Formentera. Cal remarcar que en virtut de la Llei d’ordenació territorial de l’any 2000, les Normes subsidiàries (que són també el Pla territorial insular de Formentera) prevalen sobre el que digui el PDS de pedreres.

Pel que fa a la regulació general de l’activitat, sorprèn la dualitat que s’estableix quant a la competència per a la formulació i aprovació dels plans reguladors d’aquesta, que la Llei proposada intenta atribuir al Govern de la CAIB, quan és ben conegut que la competència per a la formulació del Pla director sectorial de pedreres ve atribuïda als Consells Insulars en virtut de l’assenyalat per l’article 1 de la Llei 2/2001, de 7 de març, d’atribució de competències als consells insulars en matèria d’ordenació del territori, matèria que, en virtut del que assenyala l’article 70 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, és una competència pròpia d’aquest Consell Insular.

Tampoc no es considera adequada la modificació que la Llei introdueix quant a la possibilitat d’autoritzar noves pedreres a les Àrees d’especial protecció, quan fins ara aquesta possibilitat resultava del tot prohibida pel PDS de pedreres. De la mateixa manera, tampoc no és adequada la modificació de l’article 22 de la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears (LEN), per la qual l’autorització de noves pedreres, que fins ara era excepcional en zones ANEI, només per motius d’interès públic i sempre que estiguessin previstes en el PDS, passa a ser una autorització factible sempre que resulti adequadament justificada.

Aquesta modificació suposa la desregulació d’una activitat que té una especial incidència negativa en la imatge i el paisatge rural que, en el cas de l’illa de Formentera, constitueix un dels factors més importants del seu èxit en l’activitat turística. L’equip de govern del Consell de Formentera s’oposa frontalment a la realització de l’activitat extractiva dins àrees protegides i sota cap concepte es permetrà la destrucció del paisatge protegit de Formentera, com proposa l’avantprojecte de llei presentat pel Govern Balear.

És per tots aquests motius que la normativa hauria de respectar la competència pròpia del Consell Insular de Formentera pel que fa a la aplicació d’aquest PDS, que hauria d’integrar en aquest únic document tota la planificació de l’activitat minera relativa a les pedreres, eliminant la possibilitat d’altres plans sectorials diferents.

Així mateix, s’hauria d’eliminar el procediment excepcional mitjançant el qual el Consell de Govern pot contradir l’informe municipal negatiu, atès el règim de doble naturalesa municipal i insular de l’illa de Formentera, l’avantprojecte hauria d’incloure l’expressió informe preceptiu del CIF quan es sol·licitin drets miners en el seu àmbit territorial.

De la mateixa manera, el Consell Insular de Formentera manifesta l’oposició absoluta a la possibilitat que, a banda de les explotacions salineres existents i ja regulades, es puguin autoritzar activitats extractives a zones protegides.