• Català
  • Castellano
  • English
Àrees Acció Social Igualtat

8 de març, Dia de la Dona

Diadeladona2014 webEl mes de març s’ha consolidat com un mes de celebració per a les dones de Formentera, amb la commemoració del Dia Internacional de la Dona Treballadora, el 8 de Març. Les dones de l’illa no falten a la cita per commemorar aquesta data tan assenyalada al calendari arreu del món, un dia a l’any per a la mobilització social per acabar amb una discriminació que determina un accés diferenciat als recursos.

Un any més, l’associació Espai Dones, amb la col·laboració de l’àrea d’Igualtat i l’àrea de Cultura de Formentera, ha preparat activitats durant tot el mes de març, començant el proper dilluns dia 3 fins al dia 24 de març. Les activitats van des d’una exposició fotogràfica de la mà d’Isa Sanz, fins el contacontes d’Encarna de las Heras, la lectura del manifest o el VI homenatge a les dones majors, un acte molt important per a la gent gran, que premia la trajectòria de la dona formenterera.

Per l dia 8 de Març, Dia Internacional de la Dona Treballadora, s’ha organitzat la lectura del manifest a la plaça de la Constitució i la representació teatral a càrrec d’Inés Sarmiento que presenta l’obra Un hilito, un espectacle que combina el teatre físic, la dansa i l’audiovisual.

La resta de manifestacions culturals, en les quals les dones son les protagonistes, abracen des de la projecció de la pel·lícula Las normas de la casa de la sidra, a més d’altres activitats com les conferències “Eva al desnudo: parlem sobre l’autoestima”, el dia 11 de març i “En busca de la felicitat: per on començam?”, programada per al dia 24 de març i que tancarà el programa d’actes. Les dos conferències son a càrrec de la psicòloga Anna Costa i tendran lloc a la Sala de Plens del Consell Insular de Formentera. Com cada any no pot faltar el contacontes d’Encarna de las Heras que serà el 15 de març i el mateix dia les afiliades a l’associació Espai Dones així com totes aquelles dones que hi vulguin participar, podran assistir al sopar de germanor.

El programa d’activitats és possible gràcies a l’associació Espai Dones, que destina esforços cada any per a la celebració del Dia Internacional de la Dona i el Dia Internacional Contra la Violència de Gènere. Moments rellevants per a què la dona lluiti per arribar a la igualtat efectiva, així com per fomentar l’enfortiment de la dona. En definitiva, la celebració d’aquest dia suposa un impuls molt important per a la defensa i conscienciació del drets de la dona.

Associació Espai Dones de Formentera
Espai Dones Formentera és una associació de dones sense ànim de lucre. Va néixer el 5 de març de 2007 gràcies a un grup de dones que durant diversos anys havia organitzat els actes del dia 8 de Març, Dia internacional de la Dona Treballadora.

Els fins d’aquesta associació són promoure la igualtat de gènere i assessorar les dones, així com la realització de tallers i activitats formatives i lúdiques. És un espai per a la trobada, el diàleg, el desenvolupament del benestar social, el divertiment i la col·laboració amb les entitats en els actes oficials commemoratius de dies específics en la lluita per la igualtat.

Donada la bona tasca d’aquesta associació, l’any passat per primera vegada es va signar un conveni amb Espai Dones per consolidar, facilitar i formalitzar la col·laboració estreta que es venia realitzant en matèria d’igualtat des de la creació del Consell Insular de Formentera. Tant des de l’àrea d’Igualtat com des d’Espai Dones es realitza una tasca de denúncia, reflexió i conscienciació que cada dia va una passa més enllà en la implicació de la societat en aquesta temàtica.

Per a l’àrea d’Igualtat és molt important donar suport a les iniciatives en matèria de gènere, sobretot en aquest temps de retallades que també ha afectat a les polítiques d’igualtat i que estan posant en situació de risc les dones i, amb elles, els seus/seves fills/filles.

Totes les dones de Formentera que desitgin formar part d’Espai Dones, poden enviar un correu electrònic a espaidonesformentera@hotmail.com.

Treballant tot l’any per a l’apoderament de la dona
L’àrea de Benestar Social realitza dos serveis fonamentals per les dones de Formentera, un és l’atenció immediata de les víctimes de violència masclista i l’altre, complementari i importantíssim, la formació en igualtat i prevenció de violència de gènere. El servei d’atenció a les víctimes de violència masclista, consisteix en l’atenció immediata, l’acompanyament i el seguiment de la víctima en moments tan vulnerables. Aquest servei utilitza instruments com el telèfon d’emergència social (24 hores), que funciona en coordinació estreta amb la Guàrdia Civil. El servei és completat amb l’acolliment de llar, quan es fa necessari la separació immediata de la víctima del seu agressor, la qual cosa es fa en col·laboració amb l’oficina de la Dona d’Eivissa. També es dóna un servei terapèutic psicològic en aquells casos necessaris, així com un servei d’assessorament legal.

Entenem que la formació en igualtat és una prevenció de violència de gènere molt important, ja que sense prevenció i educació difícilment es podrà reduir la violència de gènere. En aquest aspecte l’àrea d’Igualtat treballa juntament amb l’àrea de Cultura a l’hora de realitzar accions comunicatives que generen canvis i modificacions socials que permetin avançar en la igualtat de gènere. Considerem que la dona s’ha d’enfortir per conèixer com defensar-se i prevenir la violència de gènere, especialment en una illa plural i diversa com la nostra.

8 de març, Dia Internacional de la Dona Treballadora

igualtat7El mes de març s’ha consolidat com un mes de celebració per les dones de Formentera, amb la commemoració del Dia internacional de la dona treballadora, el 8 de Març. Les dones de l’illa no falten a la cita per commemorar aquesta data tan assenyalada al calendari arreu del món, un dia a l’any per a la mobilització social per acabar amb una discriminació que determina un accés diferenciat als recursos.

Un any més, l’associació Espai Dones, amb la col·laboració de l’àrea d’Igualtat de Formentera, ha preparat activitats durant tot el mes de març. Les accions s’han encaminat a la reflexió. Des d’una exposició fotogràfica que reforça l’expressió femenina, fins als tradicionals contacontes, que per segon any i donat el gran èxit anterior, també s’ha dirigit als joves, així com el V homenatge a les dones majors, un acte molt important per a la gent gran, que premia la trajectòria de la dona formenterera. La resta de manifestacions culturals, en les quals les dones son les protagonistes, abracen des d’una obra de teatre, xerrades informatives, un taller de maquillatge, a més del tradicional sopar de germanor. Enguany, la novetat és la imatge del cartell d’activitats del dia 8 de Març, resultat del concurs organitzat per Espai Dones amb ànim de fomentar la participació dels més joves. La guanyadora va ser Júlia Tur Mayans.

El programa d’activitats és possible gràcies a l’associació Espai Dones, que destina esforços cada any per a la celebració del Dia Internacional de la Dona Treballadora i el Dia Internacional Contra la Violència de Gènere. Moments rellevants per a què la dona lluiti per arribar a la igualtat efectiva, així com fomentar l’enfortiment de la dona. En definitiva, la celebració d’aquest dia suposa un impuls molt important per a la defensa i conscienciació del drets de la dona.

Associació Espai Dones de Formentera
Espai Dones Formentera és una associació de dones sense ànim de lucre. Va néixer el 5 de març de 2007 gràcies a un grup de dones que durant diversos anys havia organitzat els actes del 8 de Març, Dia internacional de la dona treballadora.

Els fins d’aquesta associació són promoure la igualtat de gènere i assessorar les dones, així com la realització de tallers i activitats formatives i lúdiques. És un espai per a la trobada, el diàleg, el desenvolupament del benestar social, el divertiment i la col·laboració amb les entitats en els actes oficials commemoratius de dies específics en la lluita per la igualtat.

Col·laboren activament amb l’Associació Espanyola contra el Càncer en les diverses campanyes. I també participen en la festa Intercultural organitzada per l’àrea de Benestar Social de Formentera i en la venda de llibres de segona mà donats per les sòcies i simpatitzants amb motiu del dia de Sant Jordi.

Des de l’associació s’anima a totes les dones de Formentera a compartir aquest Espai. El telèfon de contacte és el 697.941.016 o bé mitjançant el correu electrònic: espaidonesformentera@hotmail.com.

Enllaç a la programació

Signatura d'un conveni per a la promoció de la igualtat i prevenció de violència de gènere

espaidones webEl president del Consell Insular de Formentera, Jaume Ferrer, ha signat avui el conveni de col·laboració amb la presidenta de l'associació Espai Dones, Maria Antònia Ferragut. Aquest conveni ve a consolidar i formalitzar la col·laboració estreta que es venia realitzant amb Espai Dones en matèria d’igualtat des de la creació del Consell Insular.

L'aportació de 2500 euros per part del Consell de Formentera es destina a dur a terme actuacions relacionades amb la promoció de la igualtat i prevenció de la violència de gènere. Així, Espai Dones Formentera, es compromet a dur a terme activitats de promoció i dinamització per a la igualtat de la dona i prevenció de la violència masclista. Per aconseguir aquest objectiu, es realitzen activitats d’educació en igualtat i sensibilització social pel reconeixement dels drets de la dona.

Aquesta associació va néixer l'any 2007 i va suposar la participació de les dones illenques en la lluita a favor de la igualtat. L’àrea d’Igualtat de Formentera treballa estretament amb aquesta associació feminista, principalment en la celebració del Dia de la Dona Treballadora, el dia 8 de març, i el Dia Internacional Contra la Violència de Gènere, el 25 de novembre. Fites rellevants per arribar a la igualtat efectiva, així com també contribuir a l'enfortiment de la dona, tant en la prevenció com en el rebuig de la violència que pateix la societat en general, encara que té una incidència major dins el col·lectiu femení i de menors, més vulnerables a l'hora de patir desigualtats.

Entenem que la formació en igualtat és fonamental per reduir la violència de gènere. En aquest aspecte, l’àrea d’Igualtat treballa juntament amb l'àrea de Cultura a l’hora de realitzar accions comunicatives que generin canvis i modificacions socials que permetin avançar en la igualtat de gènere, a més de reforçar la cultura cap a l’empoderament de les dones. Considerem que la dona s’ha d’enfortir per conèixer com defensar-se i prevenir la violència de gènere, especialment en una illa plural i diversa com la nostra.

L'àrea de Benestar Social de Formentera realitza dos serveis fonamentals per les dones de Formentera; un és l’atenció immediata de les víctimes de violència masclista i l’altre, però no menys important, la formació en igualtat i prevenció de la violència de gènere.

El servei d’atenció a les víctimes de violència masclista és un servei essencial d’atenció immediata, acompanyament i seguiment de la víctima. Aquest servei utilitza instruments com el telèfon d’Emergència Social (24 hores), que funciona en coordinació estreta amb la Guàrdia Civil i es reforça amb l’acolliment de la víctima a una llar protegida, quan es fa necessari la separació immediata de la víctima del seu agressor, la qual cosa es fa en col·laboració amb l’oficina de la Dona d’Eivissa.

És una obligació del Consell Insular de Formentera, tal com estableix la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, al seu article núm. 31, promoure i facilitar el desenvolupament de les associacions que persegueixin finalitats d’interès general, respectant sempre la llibertat i l’autonomia davant els poders públics, així com l’establiment d’ajudes i subvencions per dur a terme les seues activitats. Així mateix, segons l'article 70.20 de la Llei Orgànica 2/1983, de 25 de febrer, de l'Estatut d'Autonomia, modificada per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, són pròpies dels consells insulars les polítiques de gènere, conciliació de la vida familiar i laboral de la dona.

Lectura del manifest sobre el Dia Internacional contra la violència de gènere

Espai Dones Formentera 
actes25novembre_webCada 25 de novembre, Dia Internacional contra la Violència de Gènere, es presenta davant tots vosaltres per seguir denunciant  aquesta xacra que és  la violència de gènere i recordar a les víctimes.  Hem de seguir evidenciant i manifestant que la violència de gènere no és un problema d'àmbit privat, sinó que afecta a la societat en general.  És una expressió de la relació de desigualtat entre homes i dones, basada en la suposada superioritat d'un sexe sobre un altre. La violència de gènere és un drama, és un gran problema de la societat i ha de ser per tant una  causa col·lectiva i conjunta de tots i de totes.

El silenci i la resignació no són la resposta, mai han de ser-ho. Ni per a la víctima de maltractaments físics o psicològics, ni per els qui convivim amb qui els sofreix. No podem tolerar-ho. La societat no pot permentre que els agressors guanyin la partida a les víctimes i som les persones que formen aquesta societat els qui tenim l'obligació de provocar el canvi. La violència de gènere és una xacra en contra de la que lluitam des de fa anys, però la situació enguany és pitjor que en el passat, perquè la violència contra les dones està caient en l'oblit. El govern de l'estat i el govern de la nostra comunitat, amb la seva política de retallades ens han fet retrocedir,  estan donant passes enrere,  passes enrere que van tenir el seu inici en el primer comunicat oficial de la ministra responsable, Ana Mato, que va tractar com  a “violència en l'entorn familiar”, l'assassinat masclista d'una dona a les mans de la seva parella.

Acabava de començar la marxa enrere. El pressupost del govern de l'estat des de l'any 2011 destinat a la prevenció integral de la violència de gènere s'ha vist reduït en un 27%,  més de 8 milions d'euros. A la nostra comunitat el pressupost de l'Institut Balear de la Dona, l'òrgan encarregat de la lluita contra la violència de gènere veu com cada any es redueix el seu pressupost. A més de la decisió del PP d'imposar taxes per accedir a la justícia que suposarà, de fet, una nova frenada a la lluita de moltes dones per alliberar-se dels seus maltractadors, per les dificultats econòmiques addicionals que comportarà.

Un organisme com ésl'observatori de violència de gènere del Consell General del Poder Judicial ja ha fet una seriosa advertència: les retallades són responsables de que moltes dones retirin la denúncia, ja que es troben en una situació de desprotecció després de presentar-la. Podem, per tant, afirmar que aquestes retallades en polítiques d'igualtat estan posant en situació de risc a les dones i, amb elles, les seves filles i als seus fills. En els primers onze mesos de l'any, gairebé mig centenar de dones han estat assassinades a mans de les seves parelles o ex-parelles, 3 d'elles a les Illes Balears (1 a Mallorca i 2 a Eivissa), però ara ens trobem amb un  govern  que no condemna els assasinats, que no sensibilitza i  està deixant de donar suport a les víctimes. 

Des d'Espai Dones volem fer una crida a tota la societat en general  i en particular les organitzacions i a tots els els partits polítics a defensar de forma conjunta, que no es redueixin el pressupostos i els recursos necessaris per poder seguir realitzant campanyes de prevenció, sensibilització i suport a les dones.

Pàgina 7 de 7

7
Següent
Final

telf emergsocial 112

Ens trobareu a:
Venda des Brolls, 53
07860 Sant Francesc Xavier
tel. 971 32 12 71 · fax 971 32 20 39
benestarsocial@
conselldeformentera.cat

Centre de Dia
Venda des Brolls
07860 Sant Francesc Xavier
tel. 971 32 16 17 · fax 971 32 22 20

ministerio_igualdad_1

institut_balear_dona_1

participacio_govern_1